Friday, February 11, 2011

SISTEM 1 SEKOLAH UNTUK MALAYSIA

hari ini, sahabat saya azrin anuar ada mengutarakan mengenai sistem 1 sekolah untuk semua warga negara malaysia seperti yang diamalkan di negara indonesia dan thailand misalnya…

saya menyambut baik cadangan itu atas beberapa faktor, namun faktor untuk saya menolak cadangan tersebut lebih kuat, kesimpulannya saya menolah cadangan untuk mengadakan sistem pendidikan 1 sekolah..

pertamanya, kita lihat apakah positifnya bila diadakan sistem 1 sekolah ini sebagai menjustifikasikan ayat saya diatas tadi bahawa saya menyambut baik cadangan 1 sekolah..

1 . dapat memupuk perpaduan

  • mengelakkan pra-sangka buruk
  • dapat menjalinkan kemesraan tanpa mengira latar belakang agama dan kaum..

2. menggalakkan interaksi antara masyarakat sekitar terutama pelajar

dan yang paling ditekankan oleh sahabat saya iaitu mengenai bahasa, sokongan politik dan mengelakkan unsur perkauman dan pembezaan malah mengetengahkan kesamaan..saya amat setuju pada pandangan tersebut..

tapi kita jangan lihat kes 1 sekolah ini hanya pada positifnya.kita harus menilai realiti yang berlaku jika sistem pendidikan ini diamalkan di malaysia..

jika sistem 1 sekolah dilaksanakan..adakah kita ingin merombak sistem pengajian pondok yang sudah di musnahkan oleh UMNO-BN menjadi lebih teruk? ataupun, kita mahukan sebuah negara yang mempunyai satu identiti semata-mata seperti mana yang terjadi di thailand dan indonesia?

kalau kita lihat keadaan umat islam di thailand khususnya selatan thai (baca : Patani darussalam)..keadaan pengajian sistem pondok di sana semakin teruk diancam oleh pemerintah thai..malah, semua identiti melayu dan islam cuba dihapuskan oleh mereka..maka, melayu menjadi siam..

di indonesia pun sama, kesemua orang cina dan tiong hua menjadi melayu pada namanya..malah, hampir keseluruhan masyarakat cina, tiong hua di indonesia tidak mahir bertutur dalam bahasa cina..

pada saya, ini amat merugikan bagi mereka yang menjadi kaum atau bangsa minoriti dalam sebuah negara tersebut..di thailand, melayu-islam yang menjadi minoriti, maka, melayu-islam yang akan di tindas..adakah sepanjang Patani Darussalam di jajah siam, ada pemimpin melayu islam yang berjaya menjadi pemimpin besar di thailand?

dalam konteks ini, kita tidak boleh samakan keadaan di malaysia dengan amerika syarikat..kerana USA telah lama merdeka, maka percampuran kaumnya lebih majmuk berbanding malaysia yang masih lagi sekitar 50 tahun..kalau merujuk kembali sirah USA, keadaan perkauman disana lebih teruk ketika usia kemerdekaan mereka 50 tahun kerana kaum afrika-amerika menuntut agar persamaan taraf..mereka yang berkulit hitam menuntut agar anak mereka boleh bersekolah bersama dengan mereka yang berkulit putih..adakah keseluruhan orang cina dan india menuntut agar anak-anak mereka belajar di sekolah kebangsaan?

di peringkat kerajaan, jika ada kaum cina dan india yang menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan amat lah di galakkan..namun, jika ada sekolah jenis kebangsaan..mana satu kah yang mereka pilih? semestinya mereka memilih untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah jenis kebangsaan..

kerana apa??

kerana mereka tidak mahu anak-anak mereka hilang nilai yang ada pada kaum mereka..kerana mereka mahu cina fasih berbahasa mandarin..tetapi tidak bagi bani melayu..ada yang rasa gembira apabila kita hilang jati diri melayu iaitu tulisan jawi setelah dihalau keluar dari bilik darjah oleh UMNO..

adakah kita mahukan persamaan taraf antara bumiputra dengan bumiputra?

SAYA MAHU!! tetapi mungkin tidak bagi mereka yang fanatik dengan PERKASAm dan KETUANAN MELAYU UMNO..dilema ini yang harus sama-sama kita pecahkan dahulu sebelum kita melangkah ke alam 1 SEKOLAH..jika melayu sedia menerima kaum lain sebagai bumiputra ataupun sistem bumiputra dan ketuanan ini dihapuskan seperti yang berlaku di amerika..barulah saya bersetuju atas cadangan 1 SEKOLAH tersebut..

kesimpulannya, buat masa ini saya masih belum bersetuju untuk menerima 1 SEKOLAH sekiranya KETUANAN MELAYU dan BUMIPUTRA itu wujud…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...