Friday, November 12, 2010

JAKIM , BABI , ISLAM

hai...macam2 benda berlaku dalam dunia ni..dari sekecil putaran elektron pada setiap atom hingga kepada bilangan planet yang ALLAH ciptakan..x terkira masalah dan ceritanya..apa yang berlaku sebenarnya ni??

situasi sebenar :

Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari berpendapat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak boleh masuk campur menyiasat status agama bapa seorang kanak-kanak yang dirotan kerana membawa makanan berlaukkan sosej babi ke sekolah di Sarawak.

lawak la..adakah agama islam perlu menurut Perlembagaan negara? sepatutnya perlembagaan wajib mengikut agama..ini terbukti satu kesilapan besar..satu lagi kesalahan,pada RUKUN NEGARA iaitu keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang..adakah undang2 COMMON LAW yang diguna pakai semenjak zaman british ini adil? sehingga kita mendaulatkannya? apa yang saya nk bincangkan bukan soal politik..tapi perkara yang melibatkan agama..

umum mengetahui bahawa dalam islam, kita wajib mencegah kemungkaran yang berlaku..sabda nabi Muhammad S.A.W : jika kamu lihat kemungkaran, cegahlah dengan tangan.jika tidak mampu, cegahlah dengan lidah.jika tidak mampu, cegah lah dengan hati..dalam situasi tadi..adalah JAKIM tidak boleh menasihati perkara diluar bidang kuasanya??

komen Prof Dr Abdul Aziz Bari :

"Jadi dalam soal ini negeri mempunyai bidang kuasa; Jakim tidak boleh masuk campur. Lagi pun di sisi perlembagaan, JAKIM sepatutnya berada di bawah Majlis Raja-Raja, bukan kerajaan persekutuan.

"Tapi malangnya ini tidak berlaku. Semua agensi Islam persekutuan dikuasai oleh Umno/kerajaan," katanya ketika diminta mengulas arahan supaya Jakim menyiasat status agama budak itu yang bapanya dikatakan Islam manakala ibunya pula Kristian.

ini masalah yang berlaku sekarang..mengapa UMNO/KERAJAAN mahu menguasai agensi islam persekutuan? adakah kerana mereka ingin merekrut tuhan? sepatutnya agensi agama perlu bebas seperti mana suruhanjaya...supaya proses perjalanan program agama tidak dikuasia oleh pengusa politik jijik...jadi..apa yang peting? KERJASAMA...kerjasama untuk kita sama-sama menolak UMNO-BN supaya agama Islam terus hidup subur di Malaysia...

NAK BACA SEPENUHNYA PASAL BERITA INI ? KLIK DI SINI

p/s : buat pembaca yang bukan islam..bukan niat saya memperkecilkan agama anda..itu adalah pegangan dan kepercayaan masing2..namun percayalah bahawa segala peraturan dan undang2 yang terdapat pada HUDUD & QISAS hanya diwajibkan kepada yang Islam sahaja..agama lain masih boleh menyebarkan fahaman masing2..tapi dengan cara yang betul...harap tiada salah faham..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...