Monday, November 8, 2010

RASIS DAN HALATUJU MALAYSIA

sebelum aku cerita lebih lanjut..tengok dulu iklan ni...



walaupun pada akhirnya adalah iklan ubat gigi..apa yang aku ingin petik disini bukan soal memberus gigi sebelum dan selepas tidur..tetapi soal rasis..

persoalan rasis telah menjadi persoalan pokok di hampir semua negara di dunia kerana semua kawasan mempunyai berbilang bangsa dan bahasa..negara-negara yang membangun seperti malaysia,thailand, dan india banyak dipengaruhi oleh soal perkauman..malah negara yang sudah lama merdeka dan maju seperti amerika pun tidak terkecuali dengan rasis..

mengapa ada rasis? adakah memang sifat manusia untuk ragu-ragu dan mempunyai syak wasangka kepada orang yang bukan serumpun dan tidak berbangsa sama? ya..itulah puncanya..kita bergitu susah untuk berhubung atau berkenalan dengan mereka yang berlainan bangsa kerana adanya sifat bersangka buruk..adakalanya bersangka buruk itu perlu untuk mengelakkan kita di ambil kesempatan..namun,mengapa kita perlu bersangka buruk pada mereka yang berlainan warna kulit?

contoh yang paling mudah dan dekat ialah kaum melayu, kerana melayu merupakan kaum majoriti di malaysia..kita masih beranggapan bahawa jika seorang anak gadis berkahwin dengan mat indon itu seolah-olah memalukan keluarga..kita merasakan anak melayu yang berkahwin dengan bangla itu tiada arah tuju..sedangkan bila anak melayu berkahwin dengan mat salleh dari german dan perancis kita berbangga..

mengapa timbul sikap sebegitu? ia gara-gara rasis...itu lah rasis pada aku..sepatutnya kita adalah sama..hitam,putih,koko,putih kelabu, semuanya sama..yang penting hati mau baik..

p/s : racism is soo yesterday

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...