Tuesday, November 9, 2010

PATRIOTIK ATAU RASIS?

ini masalah baru...persoalan mengenai mengapa masyarakat INDIA,CINA kurang menyertai askar...menteri pertahanan kata kurang patriotik..betul ke? meh aku nak soal jembalang dan tok bomoh dalam parlimen..apa kata diorang..jom terjah!!!

1)Jumlah masyarakat Cina dan India yang rendah menganggotai angkatan tentera negara ini mungkin kerana kurangnya “semangat patriotisme”, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

2)Sepanjang 2008 hingga 2009, - 8,151 daripada mereka yang direkrut itu atau 90 peratus adalah Melayu, 26 orang atau 0.29 peratus adalah Cina, 82 orang atau 0.91 peratus India manakala 795 atau 8.8 peratus adalah bangsa-bangsa lain termasuk kalangan bumiputera dari Sabah dan Sarawak.“Kementerian mendapati pembabitan bukan Melayu, khususnya di kalangan masyarakat Cina dan India di bawah tahap yang memuaskan.”

Selain kekurangan “semangat patriotik”, Zahid berkata ia juga mungkin dipengaruhi faktor-faktor lain.

3)"Saya terkejut dan terluka apabila 'tidak patriotik' tersenarai sebagai faktor kenapa bukan Melayu tidak berminat menyertai tentera.

"Kenyataan itu tidak boleh diterima seolah-olah bukan Melayu ini tidak setia kepada negara," kata Kulasegaran

4)Bagi Khalid Samad (PAS- Shah Alam) pula, beliau yakin bukan Melayu tidak berminat menyertai tentera kerana tidak mahu dipergunakan untuk kepentingan politik Umno.

komentar...yang aku paling setuju ialah kata-kata khalid samad..ini bukan soal pas atau bn..ini pendirian aku sepanjang pengamatan aku dalam bidang politik...kah3...aku mendapati bahawa askar,polis sering diperguna dalam politik sempit mereka melalui undi pos..malah telah ada dakwaan bahawa sebilangan askar tidak mengundi dan tidak tahu siapa yang mengundi untuk mereka..tapi apa yang peliknya, peratusan mengundi sentiasa tinggi..macam mana SPR? main ikut belakang ke? (ini bukan pasal anwar) UMNO-BN pandai tuduh orang je...hahaha

pada aku mengapa masyarakat bukan melayu tidak mahu menganggotai askar bukan kerana soal tidak patriotik dan tidak sayang pada negara..tapi sebilangan besar mereka sedar bahawa askar sering diperguna oleh kerajaan umno..lihat saja bila mana rakyat turun ke jalanan..segala macam polis dan FRU dikerah untuk menghalang rakyat memprotes..adakah mereka(cina,india) sanggup berbuat demikian pada bangsa sendiri? sudah tentu jawapan mereka : TIDAK!..KAMI BERAKAL...

tapi, ingat..saya bukan mengatakan bahawa askar itu bodoh..saya menghargai jasa dan keringat mereka menjaga negara..malah ramai ahli keluarga saya bekerja sebagai polis dan askar..namun kita harus sedar bahawa kerajaan menyebabkan kaum india dan cina tidak mahu terjebak ke lembah pengkhianatan kerajaan..malah kaum india dan cina sanggup manjaja kuih di jalanan dari menambak kejam kaum sendiri seperti kes ARWAH AMINUL RASYID..

dan ini jelas..ia adalah satu sentimen perkauman yang dimainkan oleh UMNO-BN... tapi bila kita perjuangkan hak melayu..tidak pula dikata rasis..pelik sungguh mereka ini....sekarang anda sudah jelas??


HIDUP meLAYU..KAH3...

p/s : ini adalah komentar peribadi penulis.....cuma yang atas je di petik dari malaysiakini..supaya anda jelas apa yang dibincangkan di parlimen..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...